lauantai 6. lokakuuta 2018

Kultakuume ja maalarit osa 2.

Todellisuudessa kullankaivajien elämä oli kovaa. Narreilla ja tyhjäntoimittajilla ei rinteille ollut asiaa. Kullankaivajat olivat yksinäisiä miehiä, oman onnensa seppiä. Monissa tuon ajan maalauksissa kullankaivajan elämää kuitenkin ihannoidaan merkillisellä tavalla. Kuten Charles Christian Nahlin (1818 -1878) maalauksessa "Lauantaiehtoo kaivoskämpässä"  punaiset sävyt luovat ryhmän ympärille lähes kodikasta sävyä. Nahlin toinen kuuluisa työ "Sunnuntaiaamu kaivoksella"  viestii perin erilaista tunnelmaa.


Charles Christian Nahl



Henkilöt maalauksessa on sijoitettu kahteen ryhmään. Oikealla, hurskaitten ryhmä etsii pelastusta pyhästä kirjasta. Vasemmalla, paatunut syntinen krapulan kourissa lauantainillan juominkien jälkeen. Maalaus on kuin saarna, jossa taiteilija varoittaa kultakuumeen moraalisista sudenkuopista. Charles Christian Nahl oli yksi kultakuumeen tuotteliaimmista maalareista. Hän saapui velipuolensa, Arthurin kanssa Kalifornian kultakentille vuonna 1851. Charles Cristian Nahl oli saksalainen siirtolainen, joka oli opiskellut maalausta Kasselissa sekä Pariisissa.

Mahdollisesti paras maalari kaikista siirtolaisista oli saksalainen William Hahn ( 1829 -1887). Hahn oli opiskellut ennen Kalifornian kultakentille saapumistaan Dresdenissä, Dusseldorfissa, Napolissa,
Pariisissa ja New Yorkissa. Hänen mestariteoksensa on nimeltään "Looking Down Yosemite Valley From Glacier Point". Maalaukseensa taiteilija oli sijoittanut joukon turisteja, jotka olivat roskanneet ympäristönsä, katsellessaan alas Yosemite laaksoon.


San Francisco, joka oli yksi kultakuumeen suurimmista "satamista" kiehtoi maalareita. Mahdollisesti yksi ensimmäisistä töistä, joka kuvasi Telegraph Hilliä, oli tuntemattoman kiinalaisen tekemä.
Luultavasti kuitenkin englantilaisen Frank Marryatin (1826 -1855) maalaukset San Franciscosta kultakuumeen ajoilta ovat kuuluisimpia.

Frank Marryat

Tänä päivänä Marryatin maalauksensa ovat erittäin arvokkaita, sillä hän on vanginnut taidokkaasti kankaalle San Franciscon katuelämän kultakuumeen päivinä. Kuten hiukan satiirin omaisessa
maalauksessa "San Francisco Street Life" Toisesta kuuluisasta maalauksestaan "San Francisco Saloon", Marryat kirjoitti: "Otetaan ripaus tervejärkisiä Uuden Englannin liikemiehiä, lisätään sekaan muutama kiinalainen työläinen, jokunen australialainen rangaistusvanki, hivenen rintamakarkureita, pari ammattipeluria ja kaikenpuolista huijaria. Vielä umpimähkään, jokunen pettynyt rakastaja ja mustalammas. Seos hämmennetään, maustetaan vahvasti kultakuumeella, kehnolla viinalla, korteilla, 
pistooleilla, puukoilla ja lupauksilla. Tulos on jotakin alkuaikojen seurapiiriä vastaavaa sotkua"!





Yksi maalausten aiheista San Franciscossa oli hirttäminen, sillä se oli yksi kansan suurista huveista.
John Prendergastin maalaus "Justice Meted out to English Jim by the Vigilantes" on hieno esimerkki julkisesta hirttämisestä. Taiteilija on kuvannut maalauksessaan "Sidneyn ankkojen" "English Jim" –nimisen pääjehun hirttämisen San Franciscon satamassa. Maalauksessa laivaan on rakennettu hirttolava, jossa konna jo killuu, samalla kun paikalliset Vigilantet vetävät Yhdysvaltojen lippua salkoon, kuin kunniaa tehden tälle onnettomalle, täyden tunnustuksen tehneelle konnaparalle. Satamaan on kerääntynyt melkoinen joukko ihmisiä seuraamaan "pyhää toimitusta".



Kalifornian kultakuume synnytti lukemattoman määrän maalauksia sen omalla aikakaudellaan, kuten myös vielä paljon myöhemminkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti